Lotnisko Zielona Góra-Babimost nowym Sponsorem Astry!
Do grona Sponsorów naszego klubu dołącza Lotnisko Zielona Góra-Babimost. Port lotniczy znajduje się w województwie lubuskim i jest jedynym w województwie lotniskiem. Znajduje się ok. 4 km od centrum miasta Babimost. Obszar oddziaływania portu liczy około 3 mln osób mieszkających w zachodniej Wielkopolsce oraz województwie lubuskim. Stanowi 15. najruchliwszy polski port lotniczy (ostatnie miejsce). 22 tysiące pasażerów skorzystało już z Lotnisko Zielona Góra-Babimost w 2024 roku. Jest to rekordowy wynik.
Port lotniczy jest położony między wsią Nowe Kramsko a miastem Babimost, na północny wschód od aglomeracji zwanej Lubuskim Trójmiastem (Sulechów, Zielona Góra, Nowa Sól – łącznie ok. 290 tys. mieszkańców). Jest połączony drogowo z Zieloną Górą (140 tys.), leżącą 34 km na południowy zachód, do której dotrzeć można drogą szybkiego ruchu.
Port znajduje się w pobliżu granicy z województwem wielkopolskim, około 95 km od Poznania. 30 km od lotniska znajduje się węzeł na autostradzie A2. Około 6 km od portu znajduje się stacja kolejowa Babimost.
Port lotniczy był wojskowym lotniskiem po II wojnie światowej. Od 25 marca 2001 do 1 września 2004 istniało stałe połączenie pasażerskie z Warszawą z międzylądowaniem w Poznaniu. Po 15 miesiącach przerwy wznowiono loty 28 listopada 2005, dwa razy dziennie. Następnie, po ograniczeniach wprowadzonych przez Polskie Linie Lotnicze LOT 25 marca 2007, zakontraktowane przez LOT samoloty linii JetAir (w 2011 roku przemianowane na OLT Express) typu BAe Jetstream 31 odlatywały rano i przylatywały wieczorem raz dziennie, a podróż trwała około 75 minut. Przez pewien czas, niezależnie od LOT-u, Jet Air obsługiwał te loty jako własne.
W czerwcu 2007 samorządy Zielonej Góry i województwa lubuskiego podpisały wstępną umowę z zarządcą portu, Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” (PPL) mającą na celu przekształcenie części istniejącej infrastruktury portu w znaczący lotniczy port towarowy dla zachodniej Polski i wschodnich Niemiec. W styczniu 2011 zawieszono wszystkie loty do Warszawy. Lotnisko obsługiwało od tamtej pory jedynie samoloty prywatne i od czasu do czasu transporty żołnierzy. Od czerwca 2011 zostały wznowione bezpośrednie loty do Warszawy. Trasę tę do 2016 obsługiwały linie Sprint Air, a od marca 2017 Polskie Linie Lotnicze LOT.
24 czerwca 2019 odbył się pierwszy w historii lotniska lot czarterowy. Miejscem docelowym tego lotu była turecka Antalya. Organizatorem było biuro podróży Coral Travel Poland. Przewoźnikiem w 2019 roku zostały tureckie linie lotnicze Onur Air, później Freebird Airlines (2021) i Pegasus Airlines (2022).
Podczas lata 2021 (04.07–05.09) zostało uruchomione połączenie z Rijeką obsługiwane przez PLL LOT.
Od 9 grudnia 2021 roku PLL LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie ze Lwowem (połączenie zostało zawieszone w lutym 2022, z powodu wojny na Ukrainie). Natomiast w 2022 roku 10 lipca zainaugurowano połączenie z Gdańskiem, a 13 lipca z bułgarskim Burgas. W grudniu 2022 zostały uruchomione pierwsze połączenia czarterowe w sezonie zimowym, oferowane przez biuro podróży ITAKA. Odbywały się one do egipskiej Taby. Turystów na zimowe ferie do egipskiego kurortu zabierały boeingi 737 Polskich Linii Lotniczych LOT. Od 22 grudnia 2023 r. do 14 kwietnia 2024 r. biuro podróży Coral Travel postanowiło wyczarterować rejsy linii Enter Air do egipskiego miasta Marsa Alam.
W sezonie letnim 2024 z lotniska odbywało się 6 rejsów czarterowych tygodniowo. Do Antalyi (2 loty w tygodniu), Hurghady, Enfidha-Hammamet, Monastyru i Tirany. W pierwszym półroczu tego roku lotnisko obsłużyło ponad 30,5 tys. pasażerów.
źródło – pl.wikipedia.org